19 juli 2008

Bättre å ha än å önska sig

Bättre å ha än å önska sig. Dessa ord ska ja banne mej sätta upp i hallen så att det är det första man ser när man kommer in. För det är tydligen den lagen som råder under detta tak. Think Big för fasiken. Vad ska man annars med 390 jädra kvadrat till? Just nu är det fullt ös i klädkammaren, kontoret och sovrummet. Detta kan vid första anblick låta otroligt komplicerat...och ja det är det. Till saken hör dock att vi har delat in ett av de astronomiskt stora klassrummen till hälften sovrum och andra hälften kontor och klädkammaren. När man spacklat klart i ett av rummen kan man helt enkelt gå vidare i spackelhelvetet till nästa rum och man sitter inte sysslolös. Som om det nu vore ett problem i detta hus. Men det är bättre att ha arbete än att önska sig.

Något annat som är bra att ha är 16 kvadrat klädkammare. Jätte härligt och rymligt. Mindre bra är det när man sedan ett år tillbaka redan vet att man vill ha svindyra tjusiga tapeter i den. Tänkte att det är ju inte så stort så det går nog inte så många rullar. Ha! Prova 2 förbaskade våder per rulle och 3,7 meter i takhöjd. Men jo för fasiken det är bättre att ha än att önska sig.
Logiken satte i alla fall in och det kommer att målas ovanför garederoberna. På så sätt blev inte plånboken helt tom när rullarna anländer på måndag. Att vi sedan överväger att måla resten av väggarna eller varför inte låta den tjusiga färgen på gipsskivorna vara kvar är en helt annan historia. Eller nej....det är bättre å ha än å önska sig.
Bättre å ha lyxproblem än å önska sej.

Här är i alla fall lite bilder på klädkammaren




och kontoret


Och ett bevis på att renoveringa av gamla hus inte bara är roligt. Dessa spik har lilla jag dragit upp för hand ur golvet i klädkammaren och kontoret.

23 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha.."Ska man vara fin får man lida pin" kan här översättas till Ska man ha fint får man lida pin.. eller nåt sånt..Hihi! Ska man ha en lyxig 16kvm stor walking closet, då får man kämpa lite!! ;-) (Jag låter väl inte ett dugg avundsjuk, nu va??) Tjingeling!!

Stämningsfullt sa...

Mycket jobb men det kommer säkert att blli sååå fint sen :)
kram!

Dicksonska våningen sa...

Vilket otroligt fint badrum! Jag förstår att ni har haft att göra! Har ni gjort allt på egen hand? Kakel och så?
Ska bli kul att se hur ni fortsätter att fylla ut alla era kvadratmeter :)
Härligt med en walk-in-closet! Det blir väl i storlek med Oprah Winfrey´s garderob?
Kram Annika

Gry sa...

Hihi...nu har jag hört det också...haha. "Bättre att ha än å önska sig". Den var goood!! Den ska jag börja köra med här hemma!

Lycka till vidare med spackelhelvetet :-)

Kram Gry

Kamomilla sa...

Ja snacka om i-landsproblem... ;)
Verkligen otroliga kvadratmetrar ni har och det är en konst att tänka stort! Själv är jag en minipysslare och har enormt svårt att möblera ute på vår stora altan. Det blir liksom bara små plottrat i nån knut...

Jätteroligt att du bloggar igen!
Kram!

Jen of MadeByGirl sa...

YOur home is stunning!!

Jen Ramos
'100% Recycled DESIGNER Cards & More'
www.madebygirl.com
madebygirl.blogspot.com

www.nestorforlag.se sa...

Gud vad härligt med så stora ytor. Det är det jag saknar mest med vårt hus....men man kan ju inte få allt.

Isabelles moster sa...

Superfint!!!
Ja det är lika bra att smälla på ordentligt när man ändå håller på!! Jag menar, har man plats så ska man väl utnyttja det med!!
Underbar webbutik du har förresten!
hej svejs

Marie Söderberg sa...

hahaha..vad jag skrattar hjärligt åt ditt inlägg..du skriver verkligen kul !..bra ordspråk där med bättre att ha..det snor jag av dej *ler* det ska jag ha i hallen..ha en underbar dag..

Snusilus o Sannibus sa...

Hej!

Vad roligt att renovera! Och så fint det blir! Men jo, det är mycket jobb. Men så får man det som man vill ha det också! Lycka till med allt! Så söta små hundar också :)

Kram o ha en fin tisdag!

Anonym sa...

Men gud vilken blogg!!!! Så fint!! Jag har sökt med ljus och lykta efter någon som har "vitshabby-industri-stil"!!! Och nu hittqade jag hit. Så nu får du ju se till att uppdatera lite också!

Anonym sa...

Åh vad lyxigt med en så stor klädkammare! Kram Sandra

Anonym sa...

Hej! Blev tipsade av en granne om eran hemsida/blogg, vi bor lite längre "ner" i blombacka, på Blombacka Gård. Huser ser ut att bli jätte fint! Vi håller själva på att renovera ett härbre till bostadhus på gården så man får lite tips och idéer från er sida, jätte kul! Mvh Jonna& David, www.blombackagard.zmn.se

A home far away sa...

Det kommer att bli sååå fint när ni är klara, ge inte upp nu:-

Ha en fin söndag
Kram Gunilla i Singapore

Anonym sa...

Känner igen mig så mycket i din blogg! Vi renoverar vår 20-tals villa för fullt, just nu köket. Det är läskigt för vi har tänk oss köket svart med vitt golv, det är jätteroligt att äntligen se någon med samma idéer, nu VET vi att det kommer bli super! En fråga bara, hur pass "jobbigt" är det med vitmålat furugolv? Är det så jobbigt som alla säger, eller är folk helt enkelt lata? ;) Kram, Maria

i Emmas vita hem sa...

Hej Hanna!
Jag känner igen mig i spikuppdragning och spackelångest och allt vad det innebär i en husrenovering. Men jag lovar, när rummen allt eftersom blr klara och du ser hur fint det blir kommer det vara värt allt jobb och slit. Ni har ett otroligt vackert hus.
Kramar och lycka till!
Mvh Emma

Sjabbig men chic sa...

Förstår att ni har ett rent elände ibland men jag måste ändå säga att ALLT är helt underbart från ytterdörr till skafferi. Verkligen helt jättekul att få titta på alla bilder och läsa om ert jobb.

Lisa

Om SB sa...

Vart har du tagit vägen?

Någon som vet vart de vita träbokstäverna kommer ifrån i deras badrum?

Anonym sa...

Var har du tagit vägen?

Anonym sa...

Hej!

Kikar in hos dig för första gången. Vi har precis själva blivit lyckliga ägare till en gammal folkskola på gotland! Känns vääldigt kul!

Kika gärna in hos mig!

Anonym sa...

Hej!
Har du en mailadress?
marie minlillaveranda
mariedelice@hotmail.com

Anonym sa...

Hej! Var har du tagit vägen?

Anonym sa...

Hej!

Det är såhär att jag har en matblogg som heter “Love for Food” och den håller på att växa sig större och större, jag undrar ifall ni skulle kunna hjälpa mig lite genom att länka till min blogg i något inlägg? Självklart kan jag göra detsamma för din blogg :)
Mvh Lina van der Putten
http://www.loveforfood.blogg.se